Återkoppling som chef och ledare
Hur effektfullt leder vi som chefer och ledare?
Forskning visar att återkoppling är det beteende ifråga om arbetsledning som har mest påverkan på medarbetarnas prestation.
Samtidigt står det sedan länge klart att det finns ett stort gap mellan vad ledare vill göra, tror att de gör, vad medarbetarna behöver – och vad ledarna faktiskt gör.
I ett coachande förhållningssätt, som ofta ger störst effekt i fråga om förflyttning, ges återkoppling utifrån att uppmärksamhet ägnas åt vad någon gör, att beteendet utvärderas och följs upp.
I Elvnäs undersökningar skattar chefer att de lägger runt 40 procent av sin tid på sådana beteenden, medan de i själva verket lägger från ingen tid alls till enbart ett par procent.
Det cheferna ägnar störst tid åt är istället att ge instruktioner och information samt diskutera och reflektera. Det här tar i snitt nästan 80 procent av den talade tiden.
Grunden till att vi tenderar att göra så i en ledande roll kan vara att vi tror det är mer effektivt, att vi sparar tid genom att ge tydliga instruktioner och rätt information.
Men då missar vi allt det som finns hos medarbetaren och som avgör vad den faktiska effekten blir.
När du som chef eller ledare vänder på det här och i din kommunikation börjar fokusera på var människor är, vad och hur de gör samt vad de behöver, kan tiden läggas på rätt saker och prestationerna förbättras. Du tar steget från chef – en position som ger auktoritet – till ledarskap – en process där du i samspel påverkar grupp/individer att nå uppsatta mål.
Rätt använt gör återkoppling att du får en större effekt av ditt ledarskap.
Vill du att vi ska hålla en inspirerande föreläsning eller workshop om hur ni bäst använder feedback som chefer och ledare? Hör av dig så pratar vi om det.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.